Popularną praktyką wśród manikiurzystek jest chwalenie się wykonanymi dla klientek paznokciami poprzez publikację ich zdjęć w internecie, także w social mediach. Czy prawo odnosi się także do tego aspektu prowadzonej działalności? Na pewno warto rozważyć kilka kwestii, choćby to, czy należy o tym klientkę jedynie poinformować, czy jednak potrzebujesz jej zgody? A może musisz uzyskać zgodę w jakiejś formie, np. pisemnej?
Prawo kosmetyczne
Każdy ma swojego bzika, czyli jak to wszystko się zaczęło. Poza prawem nieruchomości kancelaria poszerzyła zakres świadczonych usług o prawo kosmetyczne. Być może związane to było z zamiłowaniem do kosmetyków, a może wieloletnimi poszukiwaniami odpowiednich kosmetyków na atopowe zapalenie skóry (AZS).
Czytaj dalej…
Czytanie oznaczeń kosmetyków w drogeriach, analizowanie składów kosmetyków, odkrycie kosmetyków naturalnych spowodowało wnikliwą analizę polskiej ustawy o produktach kosmetycznych i ściśle z nią powiązanych regulacji unijnych i nie tylko, ponieważ klienci często rozważają wprowadzenie kosmetyków na rynki wschodnie i bliskowschodnie, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, a po brexicie inaczej wygląda kwestia sprowadzania kosmetyków z Wielkiej Brytanii.
Na naszym blogu znajdą Państwo wpisy dotyczące wprowadzania kosmetyków do obrotu, rejestracji kosmetyków, prawidłowego oznakowania kosmetyków, jak również wycofywania kosmetyków z obrotu. Kancelaria śledzi zmiany prawa unijnego m.in. dotyczące składu kosmetyków. Na blogu umieszczane są też wpisy w przedmiocie claimów marketingowych oraz zgodności nazewnictwa z przepisami. Umieszczamy też ciekawostki takie jak fotografowanie dłoni klientek salonu kosmetycznego czy różnicy między kosmetyczką a kosmetologiem.
Prawnik nieruchomości Warszawa – zapraszamy do sprawdzenia naszej dokładnej oferty.
Znak CE, czyli Conformité Européenne, oznacza deklaracje spełnienia wymagań Dyrektywy Nowego Podejścia i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (przepisy CE). Produkty, które posiadają takowe oznaczenie zostały wprowadzone do obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tym samym spełniając normy jakości, jak i bezpieczeństwa.
Komisja Europejska, na skutek opinii Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów z dnia 7 maja 2021 roku dotyczącej zmian w zakresie stosowania formaldehydu („Opinia”) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/1181 z dnia 8 lipca 2022 roku („Rozporządzenie zmieniające”), zmieniła pkt. 2 preambuły do załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie dotyczące produktów kosmetycznych”).
Masaż jest jedną z najpopularniejszych metod łagodzenia stresu. Gabinety kosmetyczne i SPA prześcigają się w ofertach różnych stylów masażu, od masaży klasycznych po egzotyczne. Dużą popularnością cieszą się masaże świecą. Profesjonalne świece do masażu są produktami kosmetycznymi.
Klienci często pytają mnie o prawidłowe oznakowanie produktów kosmetycznych. Za przykład podają konkurencje, wskazując na brak niektórych informacji. I wtedy zawsze pada pytanie, a może ja też nie muszę, a może ja też mogę z tego zrezygnować albo moje opakowania są zbyt małe. Z czystym sumieniem mogę teraz odesłać do raportu Inspekcji Handlowej, która zbadała w II i IV kwartale 2020 r. rynek kosmetyków. Raport z kontroli można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17449.
Główną różnicą między kosmetyczką a kosmetologiem jest przebieg kształcenia. Aby zostać kosmetyczką, należy zakończyć kurs zawodowy lub dwuletnie studium kosmetyczne, otrzymując tytuł technika usług kosmetycznych. Zaś aby zostać kosmetologiem trzeba skończyć trzyletnie studia na uczelni wyższej. Osoba studiująca kosmetologię posiada większy zasób wiedzy, ponieważ w trakcie nauki ma do czynienia z przedmiotami takimi jak biochemia, farmakologia, histologia, toksykologia, mikrobiologia, alergologia, podstawy chirurgii plastycznej i masażu. Kosmetyczki i kosmetolodzy, aby nabyć doświadczenie i wiedzę, dodatkowo muszą odbyć praktyki w gabinecie kosmetycznym.
Trybunał Sprawiedliwości UE w swoim wyroku z dnia 17 grudnia 2020 r., stanowiącym odpowiedzi na prejudycjalne pytania Sądu Okręgowego w Warszawie, XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy, dokonał wykładni art. 19 ust. 1 lit. f) i art. 19 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie nr 1223/2009„). Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku zważył co następuje:
Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) rozporządzenia nr 1223/2009 na rynku udostępniane są wyłącznie produkty kosmetyczne, na których pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych znajdują się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne informacje dotyczące „funkcji produktu kosmetycznego”, chyba że jednoznacznie wynika ona z jego prezentacji.
W dniu 16 listopada 2020 roku na stronie internetowej Komisji Europejskiej zostały opublikowane wytyczne z dnia 12 listopada 2020 roku dotyczące oświadczeń, którymi nie można się posługiwać w oznakowaniu żeli/płynów do rąk klasyfikowanych jako produkty kosmetyczne. Na produktach kosmetycznych nie powinny znajdować się żadne pośrednie bądź bezpośrednie oświadczenia, wskazujące na przeciwbakteryjne działanie produktu. Zastosowanie tego typu oświadczeń na etykietach oraz reklamach danego produktu, wywołuje wrażenie, że główną funkcją żelu do rąk są właściwości wirusobójcze, co wprowadza konsumenta w błąd.
Od kilku miesięcy producenci, dystrybutorzy jak i sprzedawcy detaliczni dwoją się i troją, aby zaspokoić popyt na kosmetyki i preparaty biobójcze o działaniu antybakteryjnym, które są kluczowe w walce z COVID-19. Na rynku pojawiło się szereg produktów określanych jako „antybakteryjne” produkty kosmetyczne lub produkty biobójcze do dezynfekcji rąk.
Niewątpliwie są to dwie grupy produktów, podlegające różnym przepisom, co przekłada się na odrębną procedurę rejestracyjną, odmienne oznakowanie i inny sposób użycia.
Wakacje już za nami, ale ich wspomnienie pozostało. W tym roku wakacje były wyjątkowe, bo większość z nas, z uwagi na COVID-19, spędzała je w kraju. Pogoda dopisała, więc niejednej osobie skończył się krem do opalania, a może niektórzy wyruszyli na poszukiwania regionalnych czy lokalnych kosmetyków. Zgodnie z prawem kosmetycznym na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych muszą znajdować się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne oznakowania.